Financieel beheer

Betrouwbaar financieel beheer en een betrouwbare financiële planning geven zekerheid en rust en voorkomen vervelende verrassingen achteraf. De debiteuren- en crediteurenbewaking en het opstellen van de jaarrekeningen vormen hierbij een gedegen basis. Onder financieel beheer vallen onder meer de volgende activiteiten:

Debiteuren- en Crediteurenbewaking

  • Incasseren en administreren van de ledenbijdragen;
  • Signaleren en bewaken van eventueel optredende betalingsachterstanden en nemen van rechtsmaatregelen tegen wanbetalers;
  • Beheren en administreren van de bankrekeningen en financiële reserves van de Vereniging van Eigenaars;
  • Verwerken van nota's;
  • Namens de Vereniging van Eigenaars betalen van alle voor rekening van de VvE komende gemeenschappelijke kosten en lasten en administratie.

Begrotingen

  • Vervaardigen van een jaarlijkse conceptbegroting van de kosten en opbrengsten van de Vereniging van Eigenaars voor het komende boekjaar;
  • Berekenen van de uit de conceptbegroting voortvloeiende ledenbijdragen.

Jaarstukken

  • Vervaardigen van de jaarstukken (winst- & verliesrekening en balans) van de Vereniging van Eigenaars over het verstreken boekjaar;
  • Toezenden en/of ter hand stellen van de jaarstukken aan de kascontrolecommissie en het desgevraagd verstrekken van nadere informatie;
  • Verrekenen van een eventueel voordelig c.q. nadelig exploitatiesaldo met de leden van de VvE.

Overig

  • Zorgen voor het voldoende verzekeren en verzekerd houden van het gebouwencomplex tegen schade door brand en/of andere gevaren, zoals omschreven in het Reglement van Splitsing;
  • Verzorgen (indien van toepassing) van de afrekening van verwarmingskosten met de individuele leden van de VvE.


 Meer weten?
Kijk ook eens bij Veelgestelde Vragen?